jewlery_blue_v1_Asset 1
תכשיטים ושעונים

יהלום אמיתי או חיקוי?

שיתוף

המקרה שפגשתי השבוע הטריד אותי במיוחד כי זו אינה הפעם ראשונה.
סוקר במהלך ביצוע הערכה גילה שתכשיט שהגברת סברה שמשובץ ביהלום אינו יהלום אמיתי.
החודש פגשתי כבר יותר ממקרה אחד כזה ושלא לדבר על מקרים כאלה שפגשתי במהלך 38 שנות עבודתי בגמולב.
לפני מספר שבועות הגיע סוקר לביתה של גברת ובמהלך בדיקת התכשיטים הטבעת שלה לא הגיבה לבדיקת הולכת החום שעושה כל שמאי מקצועי.
הסוקר הפנה אותה מידית למעבדה כדי לברר את העניין לעומק ושם פגשתי אותה בעצמי. סיפור זה, כמו סיפורים דומים, הסתיים בסוף טוב, אך הפעם טוב במיוחד.
לאחר הבדיקה הגברת חזרה אל החנות בה נקנתה הטבעת עם מסמך חתום מטעמי שמעיד כי היא קיבלה טבעת עם אבן שאיננה יהלום.
בעזרת המכתב, למרות שהטבעת נקנתה לפני מספר שנים, היא קיבלה טבעת חדשה במקומה בשווי גבוה מהטבעת המקורית תוך התנצלות על הטעות שחלה.
אני נתקל מדי פעם בתכשיטים עם אבנים שאינן יהלומים או בתכשיטים שהיהלומים לא תואמים את התעודה שהוצגה לי. החודש המקרים הסתיימו בסוף טוב.
מיותר לציין שבעולם היהלומים כל מילימטר קובע ורמת היהלום יכולה להשתנות ולהשפיע על השווי באלפי שקלים.

לכן, בעת שרוכשים תכשיט משובץ ביהלומים, חשוב לוודא שהתכשיט אכן תואם את התיאור שלו אחרת יתכן שאת הנזק יחוו רק היורשים.

בסופו של דבר, במקרה זה, כולם יצאו מרוצים.
טעיות כאלה קורות כיוון שיש היום חיקויים איכותיים ליהלומים שלא ניתן להבחין בכך בעין אך עם קצת ערנות, כמו זו של הסוקרים שלנו, ובמקרה של חשד ניתן להפנות לבדיקה.

איך נדע שהאבן המשובצת היא אכן יהלום? 

ישנן 2 בדיקות פשוטות שניתן לעשות שיעזרו לנו לדעת אם האבן שבידינו היא יהלום או חיקוי, אך הן לא וודאיות. הבדיקות הן קושי ומוליכות חום.

יהלום הוא החומר הקשה ביותר בטבעולכן הוא לא נשחק לאורך זמן. בתכשיט חדש קשה יהיה להבחין בשחיקה של האבן גם אם מדובר בחומר שאינו יהלום. לעומת זאתכאשר התכשיט נמצא אצלנו תקופה נוכל בהתבוננות מעמיקה בעזרת זכוכית מגדלת או מגע בקצוות, לגלות אם מדובר ביהלום אמיתי או לא.

חשוב לנקות את התכשיט במים וסבון ואז להביט באמצעות זכוכית מגדלת משטחי הליטוש של  היהלום ולנסות לזהות האם יש סימני שחיקה. חשוב לדעת שיתכנו שריטות ביהלום שנגרמו בתהליך הליטוש, הליטוש נעשה  בעזרת יהלום אחר ובמקרה כזה אין מדובר בשחיקה. 

ביהלום המפגש בין משטחי הליטוש הוא חד , כאשר מדובר באבן חן המחקה את היהלום ברובן המפגש הזה מעוגל.

 

תכונה נוספת ייחודית ליהלום היא מוליכות חום גבוהה. לכן אם מקרבים את השפתיים לאבן והתחושה קרהקיים סיכוי גבוה שמדובר ביהלום אמיתי. השפתיים רגישות לטמפרטורה יותר מאשר כפות הידיים ולכן כאשר הן נוגעות ביהלום החום עובר דרך היהלום החוצה והתחושה שמתקבלת היא קור. אך מי שלא  מכיר את תחושת המגע ביהלום עשוי לטעות גם בזה. 

אם היהלום אינו משובץ ניתן לסמן קו על ניר לבן ולהניח את היהלום עליו כאשר העוקץ כלפי מעלה ולנסות לראות באם הקו נראה דרך היהלום, אחת התכונות החשובות של יהלומים-שמושגת באמצעות הליטוש המיוחד – היא שיהלום מחזיר כול אור שנכנס אליו מהכתר בחזרה דרך הכתר , במילים אחרות אור לא "בורח " ולכן הקו יעלם , אבן חן שונה שמקדם שבירת האור שלה שונה כן תשקף את הקו.

בדיקות ביתיות אלה יכולות רק  לעורר חשד ראשוני במעבדה מקצועית מתבצעת  בדיקת מוליכות חום עם מכשיר ייעודי שבעזרתו ניתן לדעת בוודאות האם מדובר ביהלום. בנוסף,  ניתן לבדוק את איכות היהלום ולהעריך את שוויו באופן מדוייק.

כיום, ישנם חיקויים איכותיים ליהלומים וזיהוי יהלום בעין בלתי מיומנת קשה ביותר.

אם יש לך חשד שהיהלום לא אמיתי חשוב להגיע לבדיקת מעבדה.

לבדיקת מעבדה והערכת שווי לחצו כאן 

או חייגו 03-6252424

סיפור של יורם ברייר, הנהל המקצועי של חברת גמולב שמאות.

להמשך קריאה

כמה שווה התמונה כלי הכסף התכשיט השטיח הפרסי השעון שלי?

כשמוכרים או קונים חפץ יקר
כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו
ולהימנע מהפסדים כואבים
דילוג לתוכן