jewlery_blue_v1_Asset 1
תכשיטים ושעונים

מכירות פומביות

שיתוף

Antiques Auctionמכירה פומבית הפכה לשיטת מכירה שכיחה באמצעותה נמכרים חפצי ערך, מהי מהות השיטה? ומהם יתרונותיה?
או חסרונותיה?

מכירה פומבית היא למעשה שיטה עתיקה.בעולם העתיק נהגו להשתמש בשיטה של מכירה פומבית בעת מכירת עבדים. בית המכירות הראשון בעידן המודרני היה בית המכירות הדורוטאום שמרכזו בווינה -, בית מכירות שמטרתו הייתהלאפשר למעמדות הנמוכים והבינוניים למכור את רכושם במיוחד רהיטים. בית המכירות איפשר למוכר לקבל מחצית משווי הרכוש העומד למכירה  כמקדמה, מסורת שנשמרת על ידי בתי המכירות עד היום.

הדורוטאום הוקם ב- 1705 ומספר שנים אחר כך כריסטי'ס וסותבי'ס. בשנים הראשונות התמחו בתי המכירות במכירות של בולים ורק במחצית המאה ה-19 הם עברו למכירה של יצירות אמנות ועתיקות. ההיקף והמגוון שאנו פוגשים כיום מיוחסים לשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה. כיום מכירה פומבית היא הכלי המוביל במכירת אומנות.

בשנים האחרונות, עם התפתחות העצומה של המסחר האלקטרוני, ניתן למצוא במכירות מקוונות פריטים מסוגים שונים, ואפילו הפרוזאים ביותר.
אין ספק שמכירה פומבית של אמנות היא השיטה הנפוצה ביותר. היקף מכירות האמנות במכירה פומבית הוא כ 60% מהיקף המכירות בשוק האמנות.
היתרונות של מכירה באמצעות מכירה פומבית הן:

  • פומביות ושקיפות .
  • למוכר ניתנת האפשרות ליצור תחרות לטובתו.
  • הקונה נהנה מאחריות שכל מה שמצויין בקטלוג מייצג נכון את מה שהוא קנה.
  • המפגש הקרוב ביותר מבחינת מחיר בין קונה למוכר.
  • גוף מקצועי המייצג נאמנה וללא משוא פנים הן את המוכר והן את הקונה. על מנת שכל היתרונות הללו יבואו לידי ביטוי על בית המכירות לקיים אתיקה מאוד קפדנית:
  • עליו לפרסם אמת בכל מכירה הן את התוצאות והן את הערכות טרם המכירה.
  • הערכה הנמוכה בקטלוג המכירה של המכירה צריכה להיות גבוהה ממחיר ההסכמה (Reserve ) בין בית המכירות למוכר.
  • בית המכירות צריך להמנע מלמכור פריטים שבבעלותו ולכל הפחות כאשר הוא מוכר פריט שיש לו עניין בו עליו לצטט עובדה זו בקטלוג המכירה.
  • בית המכירות צריך להבהיר באם יש תיקון מהרשום בקטלוג באופן בולט לפני המכירה.
  • בית המכירות יתן לקונה אחריות באשר להגדרת הפריט שרכש ויאפשר לקונה להחזיר את הפריט במידה ויתברר כי אינו תואם את התיאור.

הערכת בית המכירות והצלחתו מתבצעת באמצעות מדדים שישוו את המכירות השונות לפי הפרמטרים הבאים:

  1. הסיכוי למכור יצירת אמנות בבית מכירות פלוני = למספר הפריטים שנמכרו במכירה מחולק במספר הפריטים שהוצגו למכירה.
  2. הצלחת המכירה במונחים של כסף = לפדיון המכירה בניכוי העמלות מחולק בממוצע הערכות עובר למכירה. כך יוכל הקונה לקבל מושג מה הסיכוי לקבל את המחיר שהעריכו לו את היצירה לפני המכירה.
  3. ממוצע המכירה לפריט = סך כל היקף המכירה מחולק במספר הפריטים שהוצגו למכירה. נתון זה יאפשר לקונה/מוכר לדעת האם בית המכירות שהוא פונה אליו מוכר פריטים בסדר הגודל של הפריט שלו.

מרבית בתי המכירות אינם מפרסמים את התוצאות באופן כזה. לעיתים הפרסום שלהם אינו קוהרנטי והם משנים את הפרמטרים חדשות לבקרים. יש כאלו שמחלקים את הפדיון בסה"כ ערכי המינימום כלומר – בכמה נמכר הפריט מחולק בסכום בו הסכים בעל הפריט למכור אותו – החלוקה הזו משקפת אולי את ההצלחה מעבר לציפיות המוכר, אך יש בה מן העיוות שכן ערך הריסרב אינו מתפרסם ובשעה שבית המכירות מפרסם הערכה נמוכה עד הערכה גבוהה הוא יוצר מצג בו המוכר והקונה מכוונים לטווח המחירים המפורסם. הממוצע בין הערכות מהווה מדד נכון והוגן יותר גם אם הוא  מציג את תוצאות המכירה באור פחות זוהר.

אנו עומדים כאן לרשותכם לכל שאלה או התלבטות. אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בטלפון 072-2575216 או בדוא"ל info@gemolab.co.il

להמשך קריאה

כמה שווה התמונה כלי הכסף התכשיט השטיח הפרסי השעון שלי?

כשמוכרים או קונים חפץ יקר
כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו
ולהימנע מהפסדים כואבים
דילוג לתוכן