אמנות
אמנות

איך לזהות ליטוגרפיה

שיתוף

איך לזהות ליטוגרפיה?
משמעות המילה ליטוגרפיה זה הדפס אבן, אך היום המילה ליטוגרפיה משמשת כמילה שמתארת מגוון רחב של הדפסים בטכניקות שונות. יש לנו צורך לזהות ליטוגרפיה מאחר שבאופן טבעי מחירה של יצירה שמשוכפלת ואיננה  חד פעמית, יהיה בדרך כלל נמוך יותר. כאשר מופיעה על ההדפס חתימה מקורית של האמן והוא חלק מסדרה מוגבלת שהאמן יצר בעצמו, מחיר הליטוגרפיה יקר יותר בדרך כלל.

בעבר ליטוגרפיה על פי פרושה המקורי (הדפס אבן) יצורה משמעו היה  ליצור לוחות אבן שונים לכל צבע. זאת הייתה עבודה מורכבת ביותר ואם אמן רצה לשמור על היצירה שלו ולמנוע שכפול שלה בעתיד היה עליו להשמיד את האבנים לאחר שסיים להדפיס. לכן, היה צורך להדפיס בפעם אחת כמות גדולה ויש בכך סיכון שרק מקצת הסדרה תמחר.

עם זאת היום כאשר מדברים על ליטוגרפיה מתכוונים גם להדפסי רשת או משי. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת הצורך ליצור סידרה גדולה בפעם אחת קטן כיוון שפשוט יותר לשכפל שוב ושוב באמצעים חדישים יותר. יש לכך יתרונות וחסרונות כמובן. מצד אחד האמן לא משקיע בסדרה לפני שהוא יודע שהיא תימכר, מצד שני קשה יותר לשלוט על כמות ההדפסות ומשמעות הייחודיות של כל עותק קטנה והמחיר יורד. כמובן שגם קל יותר להעתיק ולפגוע בזכויות היוצרים של האמן.

כשאנחנו מבינים את המורכבות הזאת ואנו רוצים לבדוק יצירת אמנות ממוסגרת, חשוב לדעת שהיכולת שלנו לקבל את המידע המלא אודותיה קטן. כמו כן, כיום היכולת להדפיס יצירה באיכות טובה היא עצומה קשה עד בלתי אפשרי  לעין בלתי מיומנת  לזהות זאת . עם זאת עדיין יש סימנים שיעזרו לענות על השאלה איך לזהות ליטוגרפיה?

אחד המאפיינים של ליטוגרפיות מקוריות זה הכיתוב בעיפרון בצד היצירה של מספר ואות. כאשר מדובר בסדרה בדרך כלל תופיע כמות ההדפסים ואחר כך מספר ההדפס מתוך הסדרה. האותיות יכולות להעיד על ניסיון האמן , ניסיון המדפיס  , מחוץ למסחר וכיו'ב.

כאשר גודל הסדרה עולה על 400 הסיכוי שההדפס הוא בעל ערך נמוך מאוד.

בנוסף סוג הנייר וגודל השוליים יכול להעיד גם על התקופה בה נעשה ההדפס, בתקופות שונות נהגו להדפיס בדפים בגדלים שונים. כאשר מדובר בציור מים או גואש, הנייר יהיה שונה מנייר המיועד להדפס וכך אפשר לדעת האם מדובר בהדפס או בעבודה חד פעמית.

בדיקה פשוטה שיכולה לעזור להבחין בין הדפס ליצירה חד פעמית היא לשפשף מעט את הצבע בקצה עם נייר לח, אם הצבע יורד מדובר ביצירה חד פעמית ואם הוא לא מדובר בליטוגרפיה.

ישנם מקרים יוצאי דופן בהם ההדפס הוא בעל ערך רב מאוד. למשל הדפס מקורי של קוצושיקה הוקוסאי, אשר הגיע לדרגת מומחיות בטכניקת חיתוך העץ, חיתוך עץ כזה יהיה שווה ערך למחיר יצירה חד פעמית שלו, קרוב למיליון דולר.

כדי לזהות ליטוגרפיה ניתן לחפש מספר ואותיות בעיפרון ולוודא שהצבע לא יורד ואז סיכוי סביר ששווי היצירה מינימאלי, עם זאת לליטוגרפיות שונות של אמנים שונים יהיו מחירים שונים ולשם כך חשוב להתייעץ אם מומחה.

אם זיהית שיצירה ברשותך היא ליטוגרפיה ולא ברור לך מה הערך שלה, ניתן להעלות תמונה שלה לקבוצת הפייסבוק שלנו כמה זה שווה? גמולב ולקבל אמדן מחיר בחינם.

להערכת שווי מקצועית חייגו 03-6252424.

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן