textile_v3_blue
שטיחים וטקסטיל

הערכות שטיחים וטקסטלים אוריינטלים

שיתוף

כיצד מתבצעת הערכת שטיחים:
קביעת ערכו של שטיח או אריג תלויה ב 7 פרמטרים, ארבעה מתוכם הינם פרמטרים הניתנים לכימות :

האם השטיח הוא עבודת יד או עבודת מכונה
יש לכך שלוש אינדיקציות:
• הגדילים (פרנזים) הם המשכם של חוטי השתי.
• איסימטריה בדגם.
• הקווים הנוצרים בגב השטיח על ידי הקשרים אינם ישרים.

ניתן לראות הסבר נוסף בסירטון כאן

מצב השטיח– בדיקת מצב השטיח דורשת בדיקת בסיס השטיח- התשתית, בדיקה של מצב חומרי הגלם, פגיעות עש ועובש ונזקי מים. קיים יחס ישר בין מצבו של השטיח לבין ערכו כאשר כל שאר הפרמטרים זהים.
כמות הצבעים בשטיח– יש יחס ישר במרבית המקרים בין כמות הצבעים לערכו של השטיח כאשר כל שאר הפרמטרים זהים.
צפיפות האריגה– קיים יחס ישר בין צפיפות האריגה לערכו של השטיח בשעה שכל שאר הפרמטרים זהים.
מידות השטיח– קיים יחס ישר בין ערכו של השטיח וגודלו כאשר כל שאר הפרמטרים זהים.
גיל השטיח– קביעת גיל השטיח היא שאלה קשה הדורשת מומחיות גבוהה, קביעת גיל השטיח נתמכת בצבעי השטיח ובעיצובו. צבעי השטיח משמשים לאבחון גילו הן מסיבות היסטוריות- צבעים ממקור מסוים נכנסו לשוק הטכסטיל רק בשנות ה-60 של המאה ה-19, סוג אחר של צבעים נכנס לשוק רק בשנות ה-30 של המאה ה-20.

השימוש בצבעים טבעיים בשטיחים מאפשר לדעת מה פרק הזמן שעבר מייצורו בשיטה של בחינת התפרקות הצבע ודהיה. התכונות הקורוזיביות של מקצת הצבעים מסייעות לקבוע את גיל השטיח על בסיס בדיקה של מידת השחיקה של הצמר בצבעיו השונים.
עיצוב השטיח משתנה על פי אירועים היסטוריים, כיבושים של טריטוריות, מסחר עם ארצות חדשות, הופעה של טכנולוגיה- למשל כאשר חדרה טכנולוגית הצילום לפרס החלו להופיע שטיחים עם מוטיבים של דמויות בדומה לדמויות המוצגות לצילום דיוקן.
מקום יצור השטיח– מקום יצור השטיח הוא הפרמטר החשוב ביותר שעל פיו נגזרים כל השאר, כל הפרמטרים שצוינו קודם הם הכרחיים אבל לא מספקים ללא קביעת הפרמטר של מקום היצור.
קביעת מקום יצור השטיח נעשית בשלוש שיטות:

  • על בסיס טכניקת אריגת השטיח- למשל קשירה באמצעות  קשר תורכי נעשית על ידי נשים דוברות תורכית גם בפרס- כל חלקה המערבי של פרס דובר תורכית או ניב בפרסית שקרוב לתורכית.
  • צבעי השטיח- קיים קשר חזק בין מקום יצור השטיח ובין הצבעים המאפיינים מקום זה. מקור הקשר הוא בתקופה שבה צבעו בצבעים טבעיים שנמצאו באזור הגיאוגרפי הקרוב ולכן קל להצביע על מקום היצור תוך השענות על צבע.  בימינו, כאשר הצבעים הם בעיקר סינטטיים עדיין נותר מקום של כבוד לצבעים המסורתיים.
  • עיצוב השטיח- מספר עיצובים הפכו סמלים של מקום עיצוב כזה או אחר, כמו עיצוב מדליון שמזוהה עם העיר טבריז, למרות שכיום הוא מופיע בשטיחים ממקומות יצור רבים, עיצוב צייד מאפיין שטיחים מאזור קום, עיצוב מדורים או גינה מאפיין את עיצוב השבטים הבכטיארים.

לאחר שנאספו הפרמטרים כולם ולאחר שנקבע מקום יצור השטיח ומצבו ניתן לגשת למלאכת הערכתו.

אנו עומדים כאן לרשותכם לכל שאלה או התלבטות. אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6252424 או בקישור כאן

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן