jewlery_blue_v1_Asset 1
תכשיטים ושעונים

הערכת איכות וניקיון יהלומים

שיתוף

כגמולוג כאשר מגיע אלי למעבדה לקוח עם תכשיטים לבדיקה אני מנקה אותם בעזרת מכשיר אולטרסאונד, זה בעצם מיכל קטן שלתוכו אני שופך מים וסבון ואני מנקה את התכשיטים באמצעות הפעלה של גלי קול.

diamondשלב זה חשוב מאוד כדי לאפשר לי להגיע להערכת איכות וניקיון היהלומים בצורה מדויקת. בבדיקה במיקרוסקופ כאשר גמולג בודק את הניקיון של היהלום או אבן החן מבחוץ וגם מבפנים ואם יש לכלוך שמפריע לו זה עלול להשפיע על ההערכה.

ישנם מספר מכשירים שמודדים את החזרת האור והולכת החום כדי לוודא שאכן מדובר ביהלום או באבן חן אחרת.

כדי לשמור על הברק של היהלומים בתכשיטים שעונדים באופן קבוע ומשום שנדבק  עליהם שומן שסופח אבק שמעכיר את צבע היהלום ואבני החן  ופוגע בברק של המתכת ניתן להשתמש בכל סבון, כמו סבון כביסה או כלים.

יש להרתיח מים בסיר להוסיף סבון ולטבול את התכשיטים לאחר שרתחו המים לכבות את האש! ולהשרות את התכשיטים ללילה .

בבוקר למחרת באמצעות מברשת שיניים ניתן להסיר חלקי לכלוך אחרים לנגב במטלית מכותנה שאינה משאירה סיבים (לא נייר טואלט , נייר מגבת או צמר גפן ).

הדרך המהירה ביותר היא שימוש במטלית מיקרופייבר או מטלית לניקוי משקפיים וספרי לניקוי מסכים.

כך ניתן יהיה לראות את החזר האור של  היהלומים ולהתרשם בעין  משווים.

כיצד קובעים איכות וניקיון יהלומים?

לא רבים מודעים לכך שיהלום שמגיע בצורתו הטבעית בדרך כלל  נוצר עם פגמים. היהלום נוצר מפחמן טהור אך לחץ עצום וחם  גבוה במעבה כדור הארץ משנים את המבנה המולקולרי שלו ונוצר גביש  יהלום.(על אותו עקרון מיצרים היום יהלומים סינטטיים במעבדה) 

אנשי המקצוע שמתכננים שת שלבי ייצור היהלום  לכדי אבן מלוטשת מנסים למקסם את הרווח ולהשיג את מקסימום השווי  על ידי שמירת מקסימום משקל ו מקסימום ניקיון.

 

לאחר הליטוש, כאשר היהלום מגיע לשיבוץ, פעמים רבות הפגמים מסתתרים מאחורי אזורי השיבוץ בתכשיט לכן כדי לדעת ברמה מדויקת יותר את מצב היהלום עדיף לבדוק אותו לאחר הרכישה ולפני שהוא משובץ בתוך תכשיט עם זאת גם כאשר הוא משובץ יש עדיין  דברים שניתן לזהות במיקרוסקופ ולאמוד את ערכו במידה רבה יותר של דיוק.

הפרמטרים למחיר היהלום הם :

  • ניקיון
  • צבע
  • משקל
  • וצורה וגמור

פגמים בתוך היהלום

קיימים כמה סוגי פגמים חיצוניים ופנימיים. הפגמים החיצוניים כמו שריטות קטנות או שיוף יתר הם פגמים קלים ולעומת זאת  יש פגמים פנימיים , כגון גלץ, שהוא סדק או שבר פנימי או חיצוני הוא הפגם המשמעותי והחמור ביותר ועל כן הוא זה שישפיע במידה רבה  על ערך היהלום כי הוא מסכן ועלול לגרום ליהלום להיבקע.

אמנם יהלום הוא הקשה ביותר ולכן אינו נשחק יחסית לכל חומר אחר אך הוא יכול להישבר אם פוגעים בו בזווית מסוימת. 

פגמים פנימיים נוספים הם קריסטל לכוד, נקודת פחם ופגמים זעירים בקבוצות שניתן לזהות רק במיקרוסקופ. ככל שקשה יותר לראות את הפגם וככל שהוא פחות בולט ומרכזי כך השפעתו על מחיר היהלום יורדת.

צבע

הצבע האידיאלי והיקר ביותר של יהלום הוא יהלום חסר  צבע, ככל שהיהלום מתקרב יותר לצבעים בגווני אפור, חום, צהוב מחירם יורד, ניתן למדוד זאת ע"י השוואה ליהלום לדוגמא שהוא חסר צבע לחלוטין.Master stone 

עם זאת יש יהלומים נדירים   שנוצרו באופן טבעיים עם צבעים חזקים , ואלה יכולים להיות יקרים יותר מיהלום חסר צבע, כמו סגול, ירוק, אדום וכו. ואפילו צהוב חזק מאד אלה נקראים Fancy Colors  צבעי פנסי 

 

משקל 

 ככל שמשקל היהלום גדול יותר ערכו רב יותר

האם ידעתם שיהלום של 5 קארט שוקל רק גרם אחד. כלומר יהלום של 1 קארט שוקך  רק 0.2 גרם

 

צורת היהלום וגימור

הפרופורציות האידיאלית ביהלום עגול משפיעה מאוד על המראה שלו, יהלום שמידותיו אינן מדויקות על פי הפרופורציה האלה יראה פחות זוהר כי קרני האור יבלעו בחומר או שצורתו תראה מוזרה ומגושמת. כל אלה דברים שקשה לראות בעין בלתי מיומנת ועוד יותר מאתגר כאשר היהלום משובץ.

כמו קיימות צורות שונות של  ליטושי יהלומים בנוסף ליהלום העגול כגון, מרקיזה, אובל, טיפה ולב, אולם  היהלום העגול והמרקיזה בדר"כ הם בעלי ערך גבוה יותר מליטושים אחרים.ליטושים שאינם עגולים נקראים ליטושי פנטזי . Fantasy

פרופורציות אידיאליות ביהלום עגול
פרופורציות אידיאליות ביהלום עגול

להערכת אמות והערכת שווי  מקצועית כמובן יש צורך להגיע לשמאי מקצועי שיבדוק במעבדה את התכשיט וידע לעמוד את איכות וניקיון היהלום וכמובן גם את שווי התכשיט כולו בהתאם לכך. 

להצעת מחיר מותאמת חייגו 03-6252424

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן