לאספנים
הערכת שווי יודאיקה

הערכת שווי יודאיקה

שיתוף

נושא כלי היודאיקה הוא נושא מאד רחב ומורכב והוא כולל שני תחומים עיקריים:

כלי כסף המשמשים בעיקר לריטואליים דתיים

חנוכיות, סביבונים, פמוטים לנרות שבת, תליונים על ספר תורה, מגינים של ספר תורה, כתר של ספר תורה, ובכלל כל מה שקשור לריטואל של בית כנסת (רימונים ופריטים נוספים).

ספרים 

היהדות כדת אמצה את הדפוס מהר יותר מאחרים. אחד הספרים הכי ידועים של גוטנברג מהמאה ה15 הוא התנ"ך. ריבוי הספרים יצר מצד אחד ביקוש ומצד שני אנו מוצאים כי מרבית הספרים אינם נדירים גם אם הם בני 200 או 300 שנה. הערכת שווי ספרים היא תורה בפני עצמה- הפרמטרים המרכזיים בהערכת ספרים הם -היכן הודפס הספר, מי היה המדפיס ושלמות הספר. מדוע ישנו דגש על שלמות הספר? מסתבר כי לאנשים שעוסקים בזה יש נטייה לתלוש דפים- הרבה מאד ספרים עתיקים חסרי הדף הראשון או האחרון, מה שפוגע קשות בשווי שלהם.

זיופים

לתחום זה שייכות גם כתובות, אלמנטים שכתובים על קלף, מגילות ומזוזות.  החשיבות הגדולה ביותר היא לכתובות ומגילות מאוירות. דווקא כאשר יש אלמנטים מאוירים יש למגילות שווי כספי ללא כל פרופורציה- מאות אחוזים יותר מאשר פריט מאותה תקופה שאינו מאויר. הסיבה לכך היא כי ביצירות מהסוג הזה, עשה אמן יהודי הוא זה שעשה את האיורים, בדומה לכתובות או מגילות בהם עשה סופר סתם את העבודה. בתקופה ההיא במקומות רבים לא יכלו היהודים לעסוק במלאכות כלי הכסף ולכן לעבודות הייחודיות שכן עשו ישנה משמעות כספית גדולה. בחלק מהמקרים נגלה כי הכלי יוצר על ידי לא יהודיים ולאחר מכן הוסיפו לו יהודים את הכתובת- לדוגמא המלים חלות או פדיון הבן.

בענף היודאיקה ניתן לראות השפעה רבה לכמות הזיופים והפסטישים -חיבור של שני כלים שונים או אלמנטים שונים. בנוסף, נוכל לראות מקרים רבים של גיור כלים- למשל כלים לסוכר הופכים לכלים לאתרוג, פמוטים הופכים לפמוטי שבת. אלה כלים פונקציונאליים שאין להם קשר ליהדות ונתנו להם כותרת של יהדות ואז הפכו להיות יודאיקה.

למה זה קורה? ניקח לדוגמא גביע כסף גרמני מסוף המאה ה18 ששוויו כאלף חמש מאות דולר. אם זה יהודי גרמני עם כתובת מסוף המאה ה18, למשל "מבדיל בין קודש לחול" או קשור לפסח או סוכות ערכו יקפוץ פי עשר.

שוק היודאיקה

בכלי יודאיקה יש משמעות רבה ליוצר בדיוק כמו בתחומי אמנות אחרים. אולם,  הסיכוי לדעת מי היוצר הוא קטן יחסית. לכן נקבע הערך בעיקר בהתאם לגיל הפריט, סוגו, איכותו והפונקציונליות שלו- למשל גביע לקידוש, כלי לבשמים , גביע חתן כלה, כתובה, מגילה וכדומה. כל נושא ונושא מהווה שוק בפני עצמו.

כמובן שכמו בכל נושא, הביקוש וההיצע קובעים את השווי. כיום, הפריטים המבוקשים ביותר הם כתובות ומגילות מאוירות , ערכן עלה בהתאם. בנוסף, המשמעות הרבה המיוחסת היום לעיצוב הביאה לעלייה משמעותית בשוויים של הכלים האיטלקיים.

באופן כללי, במוזיאונים השונים מתייחסים היום לחפצי יודאיקה ברוב המקרים כאל "קיטש". בנוסף, כמות היודאיקה העכשווית היא מועטה יחסית ומה שקיים היום הוא מאד מסחרי. לכן,נפגע שוק היודאיקה קשות וכיום מחירי היודאיקה נמוכים משמעותית מבעבר.

כדי לדעת האם החפץ הוא יודאיקה או לא והאם הוא בעל ערך ניתן להצטרף לקבוצה שלנו "כמה זה שווה?" או לקבל לקבוע בדיקת מעבדה מקצועית

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
ברוכים הבאים

כיצד בוחרים בית מכירות ?

כדי שהחפץ שלכם יקבל את הערך המקסימאלי במכירה פומבית יש לבחור בית מכירות שמתאים לחפץ שברשותכם. כאן יש כמה כללי אצבע לבחירת בית מכירות כזה.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן