מטבעות
מטבעות ושטרות
הערכת שווי מטבעות ושטרות

הערכת שווי מטבעות ושטרות

שיתוף

כיצד ניתן להעריך שווי של כסף?

חשוב לזכור שמטבעות ששימשו כמטבע עובר לסוחר, כלומר שימשו למסחר בעבר, הם לרוב בעלי ערך נמוך עד אפסי במיוחד אם השווי שלהם בזמן שהיו בשימוש, היה נמוך. לעומת זאת מטבעות ממתכות יקרות ומטבעות שנאספו לפני שהשתמשו בהם יכולים להיות בעלי ערך רב.

יחד עם זאת המשמעויות המגוונות של כסף עבור בני אדם יוצרים במקרים מסוימים ערך אספני השונה מערכם המקורי של המטבעות או השטרות זה קורה כאשר מתקיימים כמה תנאים – מצב מצויין, תקופה מיוחדת, שווי מקורי גבוהה של הכסף ומאפיינים נוספים.

נומיסמטיקה היא המדע העוסק בתחום זה של איסוף הכסף על כל מאפייניו – היסטורים, הגיאוגרפים והכלכליים.

הערכת שווי מטבעות

בתחום הזה ניתן לחלק את העולם לשניים: מטבעות שיוצרו לפני או אחרי שנת 1700. כל מה שיוצר לפני שנת 1700 שייך לתחום הארכיאולוגי. אנו מעריכים מטבעות שיוצרו לאחר מכן.

תחום המטבעות מאורגן בקטלוגים מפורטים המגדירים את ערכי המטבע. בנוסף, קיימים מטבעות בעלי עילה חוקית או היסטורית, לדוגמא- מטבעות זיכרון. ברמת ההשקעה, באופן טבעי, ככל שהמטבע עשוי ממתכת יקרה יותר- לדוגמא זהב או פלטינה, כך יעלה גם שוויו והוא גם ישמור על שוויו לאורך זמן.

הקונטקסט ההיסטורי

 בתחום המטבעות יש חשיבות מאד גדולה לקונטקסט ההיסטורי- דוגמא בולטת היא מטבעות הזהב האמריקאיים במהלך המאה העשרים. בתקופת המשבר הגדול, דרשה ממשלת ארה"ב מהאזרחים למכור לה את מטבעות הזהב, אותם התיכה. המטבעות שנותרו ולא הותכו הפכו לנדירים ויקרים מאד. בנוסף, מטבעות של חצי דולר שיוצרו בתחילה מכסף, הפכו למבוקשים ויקרים יחסית לאחר שהחלו בייצור המטבעות החדשים מסגסוגת של נחושת וכסף.

דוגמא נוספת של מטבעות מבוקשים היא מטבעות שהיו מיוצרים אחת לשנה לכבוד הולדתו של המלך או קשר אחר כמו הסוברינים האנגלים, או הרנדים הדרום אפריקאים, בעצם כל המטבעות האלה עשויים מזהב ויש בהם אלמנט של השקעה.  המחיר צמוד למחיר המתכת ובעצם מאפשר לאנשים להשקיע חלק מכספם במתכת כמו זהב. במטבעות מכסף המשמעות יותר נמוכה בגלל שהמתכת הרבה יותר זולה, ולכן המטבעות היו בשימוש רחב.

במטבע יש חשיבות לכמה פרמטרים:

  1. אותנטיות– בתחום הזה יש מקום נרחב לנושא של זיופים, כאשר ניתן להגיד בגדול שמרבית הזיופים נעשים בשיטה של יצירה ולא בשיטה של הטבעה, ולכן קל יותר לזהות אותם. חלק ניכר מהם מיוצרים מזהב בתכולה נמוכה יותר (למשל 18K לעומת 22K).
  2. תכולת המתכת ומשקלה
  3. הנדירות של המטבע שהיא פועל יוצא מכמות המטבעות שהוטבעו באותה מטבעה. ומכאן יש חשיבות לדעת היכן הוטבע המטבע.
  4. מצב המטבע- שמחולק לשש קטגוריות שונות

הערכת שווי שטרות:

שטרות מיוצרים בד"כ מנייר ולכן הם רגישים יותר לפגעים. לכן המצב הפיזי שלהם מאד קריטי (מצב חדש, מצב שלם, חסרים חלקים וכו').

גם במקרה הזה יש חשיבות רבה לקונטקסט היסטורי למשל- שטרות פלסטינה, של בנק אנגלו פלסטינה, יוצרו בתקופת המנדט הבריטי והפכו לפריטים לאספנים מכמה סיבות-
1. השטרות הודפסו בין השנים 1927 עד 1947

  1. השטרות הודפסו על ידי בנק אנגלו פלסטינה שהיה בנק אנגלי ולכן יש אספנים רבים ממדינות ערב וזה מקפיץ את הערך
  2. מקצת מהשטרות הודפסו בסכומים פנטסטיים ובכמות של שטרות בודדים. למשל שטרות של 50 פאונד אנגלו פלסטינה או 100 פאונד אנגלו פלסטינה. אם נחשוב במונחים שלאותם ימים 100 פאונד היה שוויו של נכס באותה תקופה.

דוגמא מאד ידועה- שני שטרות שנמצאים כרגע באוסף מוזאון ישראל ושייכים לקרן הקיימת, שטר של 100 פונט (פאונד) 1927 ושטר של 50 פונט 1927, שניהם ניתנו במתנה על ידי גוטנברג (אבי החשמל בישראל) לברון אדמונד דה רוטשילד והם התגלגלו לאוסף הקרן הקיימת. מצבם חדש (לא השתמשו בהם מעולם) והשטר של 100 פונט הוא אחד מחמישה שטרות כאלה שהערך שלהם היום עולה על חצי מליון דולר לשטר.

במקרה הזה יש לנו דוגמא קלאסית כיצד נבנה collector's item

  1. תקופה שמתחילה ומסתיימת (לפניה לא היה קיים ואחריה הפסיק להיות קיים).
  2. כמות פריטים מזערית
  3. סיפור חיים מרתק

במקרה של הערכת שטרות אנחנו מאתרים את השטר במדויק בקטלוגים מקצועיים, בוחנים את מצבו ובודקים מה התוצאות המכירה של השטר או פריט דומה .

לבדיקת מעבדה של שטרות ומטבעות לחצו כאן

ניתן לקבל אמדן שווי ראשוני במתנה ל3 פריטים בקבוצת הפייסבוק שלנו 'כמה זה שווה?'

מוזמנים למפגש זום מוקלט בנושא שטרות פלשתינא

מה גורם לשטרות ומטבעות לאספנות להיות שווי ערך באופן משמעותי? במפגש הזה יורם ברייר מדבר על השטרות היקרים ביותר – שטרות אנגלו פלסתינא. בעזרת סיפורן ניתן ללמוד מה מאפיין פריטי אספנות שבאמת יכולים להיות שווי ערך.

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן