jewlery_blue_v1_Asset 1
תכשיטים ושעונים

הערכת תכשיטים עתיקים – גנבת הגדולה מוזאון בדרזדן

שיתוף

סיפור גנבת תכשיטים בדרזדן

ב25.11.19 פורסם כי לפנות בוקר, במוזיאון בדרזדן, התרחשה פריצה. נגנבו שלוש מערכות תכשיטים עתיקים יקרות ערך מהמאה ה18. זהו המוזאון שבו מוצג אחד מאוספי התכשיטים הגדולים והמוכרים ביותר באירופה. נכתב כי על-פי הערכות, מדובר בתכשיטים בשווי של עד 1 מיליארד יורו (כ-1.1 מיליארד דולר).

האם הסכום הזה יתכן ותואם את הסיפור?

בהמשך הכתבה שנגלה האם הדבר סביר או לא.

כיצד מבצעים הערכת תכשיטים עתיקים?

כאשר ניגש לבצע הערכת תכשיטים עתיקים הפרמטר המכריע בקביעת המחיר אינו שווי אבני החן. לא רק גודלן וניקיונן של אבנים כי אם הפרובננס של התכשיטים.

התכשיטים באוסף זה אכן כוללים אבני חן נדירות ביותר, יחודיות ועל כן גם יקרות. אך מרכיב החומרים הוא לא זה שמייצג את השווי שלהם. הסיפור והמורשת שמאחורי התכשיטים הוא חלק בלתי ניפרד מהערכה. הנדירות והייחודיות של העבודות גם היא חלק חשוב בשכלול המחיר.

באוסף החשוב שנפרץ נקרא 'החדר הירוק' והפריט היקר ביותר באוסף הוא 'יהלום דרזדן'. זהו יהלום ירוק בוהק בליטוש טיפה, כפי הניראה מהודו. בסביבות 1700 הוא נקנה ע"י 'אוגוסטוס החזק' הדוכס של סקסטוניה וכך קיבל היהלום את שמו. לימים הוא נחשב לאחד מעשר היהלומים הכי מפורסמים בעולם.

'יהלום דרזדן' הוא היחיד מבין העשרה בצבע ירוק וזהו ירוק מאוד חזק. היהלום הנדיר הזה הוא הקטן מבין עשרת המפורסמים והגדולים. יחד עם זאת הצבע שלו כל כך נדיר לכן הפך לאחד היקרים ביותר. קשה להעריך את השווי שלו, אבל מומחים מערכים אותו ב200 מיליון דולר. ההערכה במקרה זה היא השערה בלבד ולא ניתן לתקף אותה. זאת כיוון שהוא לא נמכר כבר זמן רב וגם לא יהלום דומה לו.

למרבה המזל יהלום זה לא היה במוזיאון בעת הפריצה. לפיכך התכשיטים היו בעלי שווי פחות מסכום זה.

הפריצה הייתה מהירה ונפגעה ויטרינה אחת בלבד. לכן גם אם נגנבו עשרות תכשיטים, בדקות הבודדות האלה עד בו השוטרים, הסכום שפורסם מוגזם.

מי משלם על האבדן הזה?

האוסף הזה שייך למוזיאון ועל כן כנהוג במוזיאונים אין הוא מבוטח.

מוזאונים לא יכולים לעמוד בביטוח כל התצוגות שברשותם כי הביטוח יקר מאוד. לכן הם משקיעים בשמירה ומבטחים רק תערוכות מושאלות ממקומות אחרים. אם כן המוזיאון נמצא כרגע בבעיה חמורה. נגנבו מוצגים חשובים שערכם ההיסטורי והתרבותי רב יותר אפילו מערכם הכספי. נוסף על כך, אין מי שיפצה על האבדן. 

סיפור מקרה מעניין זה מאפשר לנו לפגוש כמה שאלות:

מה גורם לתכשיטים עתיקים להיות יקרים כל כך? מי עומד מאחורי ההערכת הנזק המופרזת הזאת?

לא על כל השאלות האלה נוכל לתת מענה ודאי. נוכל לקבל קצה חוט שיאפשר לנו להסתכל בדרך חדשה על המקרה ועל מקרים נוספים.

מה גורם לתכשיטים עתיקים להיות יקרים כל כך?

גורמים המשפיעים על מחיר של תכשיטים ושעונים יקרים הם:

מחיר החומרים: איכות אבני החן, גודלן, צלילותן, איכות המתכות, משקלן. נוסף על המותג, נדירות . מותג- מי יצר את התכשיט? נדירות- האם מדובר בפריט יחיד שעוצב באופן אישי או סידרה שיש בה כמות מוגבלת?

אלמנט חשוב נוסף שמשפיע רבות בתכשיטים עתיקים הוא פרובננס. האם יש הוכחות חד משמעיות לייחוסו של התכשיט, עבור מי נוצר? כמו ביצירות אמנות, מלבד איכות של היצירה חשוב לדעת באיזה אוספים היא הייתה ואיך התגלגלה. בתכשיטים השאלה תהיה מי ענדה אותן? לכבוד איזה מאורע הם יוצרו? וכדומה. כל פרט כזה משפיע על המחיר ויכול להעלות אותו בעשרות מונים.

אם כן, ניתן לשער שהמחיר המופרז לתכשיטים נועד לעודד את המשטרה לפעול במהירות. או לייצר כותרות מושכות שיעוררו עניין. מה שחשוב הוא שמקרה זה עוזר לנו להבין את חשיבות הסיפור שעומד מאחורי תכשיטים עתיקים. השפעתו על הערך התכשיט לא פחותה משאר המרכיבים בהערכת תכשיטים עתיקים.

גמולב מבצעת הערכות ובדיקות מעבדה מקצועיות לתכשיטים עתיקים. להצעת מחיר לחצו כאן.

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן