עלילות השמאי
עלילות השמאי

הציור שהפתיע את כולם

שיתוף

הם לא ציפו לזה מציור אפור וזניח 

נדיר לפגוש סיפור סינדרלה. יצירה שנקנתה לפני זמן רב, ישבה בסלון או אפילו במחסן ורק כאשר מומחה מגיע ורואה אותה מתגלה שווי שהוא הרבה מכל מה שאפשר היה לתאר. הנה אחד מהסיפורים האלה: 

זה היה מהבקרים הרגילים בהם נקראתי לבצע הערכה שגרתית לחלוטין לעיזבון בשכונה ותיקה בירושלים. כמו בכל הערכה אני נתקל במגוון חפצים כגון יצירות אמנות, תכשיטים, כלי כסף ועוד. היורשים יודעים לספר לי בדרך כלל מה לדעתם בעל ערך רב, וברוב המקרים אם יש הפתעה, היא בעיקר לרעתם. תכשיטים ששווים בעיקר לפי מחיר המתכות ולא הרבה מעבר הם דבר שבשגרה.

אבל יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך. 

ניגבתי את האבק וזיהיתי חתימה בשתי שפות – אנגלית וסינית. עידכנתי אותם מיד שהיצירה הזו עשוייה להיות שווה הרבה כסף. 

מהרגע הראשון שמבטי נפל עליה, הבנתי שיש כאן משהו שצריך להתעכב עליו. לאחר שנים במקצוע האינטואיציה בתחום זה חזקה ומהירה. ואמנם ביני לביני חשבתי, שלו הייתי סוחר באמנות הייתי קונה מידם את היצירה מיידית וגוזר קופון יפה מאוד. אך אחריותי כמומחה היא כמובן לתת ייעוץ מקצועי שהוא קודם כל לטובת מיקסום הרווחים של לקוחותי, במקרה זה היורשים. 

כדי שנבין מה מיוחד כלכך ביצירה צריך להבין את סיפורו של האמן.

האמן צ׳ו ט-צ׳ון, (Chu Teh-Chun) נולד ב1920 בסין. יחד עם שני עמיתיו שכונו ״שלושת המוסקטרים״ ייסד זרם אמנות חדש ששילב קליגרפיה ואמנות סינית עם זרם האמנות המופשטת ששלט באירופה באותה תקופה. 

צ'ו, שפעל בצרפת, נטש את האמנות הפיגורטיבית שאפיינה אותו בשנים הראשונות בפריז, אשר בעטיה אף זכה במדליית כסף עבור דיוקן רעייתו "המונה ליזה של המזרח" והלך לכיוון הזרם המופשט שהחל לתפוס תאוצה באירופה ואף בישראל.

ב-1964 צ׳ו הציג תערוכה שהוקדשה לו במוזיאון קרנגי, מאז יצירותיו מבוקשות על ידי אספנים אירופאים וסינים כאחת.

נתתי אומדן משוער אך ידעתי שהיצירה עשויה לקבל מחיר גבוה מאוד אם תימכר בבית מכירות מתאים שמוכר לאספנים שאוהבים את הסגנון הייחודי הזה. ייעצתי להם למכור את היצירה ולחלוק את הרווחים כדי למנוע חוסר צדק בחלוקת הירושה.

היצירה ה״אפורה״ שהפתיעה את כולם

הלקוחות אכן קיבלו את עצתי ופנו לבית מכירות בינלאומי ואני שמח על כך. 

שמחת היורשים הייתה גדולה, אך אפילו גדולה יותר כאשר המחיר הפתיע את כולנו, כולל את בית המכירות. 

שמחת היורשים הייתה גדולה, הם הבינו שיש אוצר בידם כאשר היצירה נמכר במחיר שהפתיע את כולם, כולל את בית המכירות, בלמעלה מ 1.8 מיליון ₪ .

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן