יודאיקה
כלי כסף ויודאיקה

כמה שווים כלי כסף עתיקים

שיתוף

כמה שווה כלי כסף עתיק?

המילה עתיק הפכפכה בעולם האמנות. בכל תחום הפרמטרים להגדרה "עתיק" שונים.
ישנם מספר אלמנטים שעוזרים להעריך כמה שווים כלי כסף עתיקים; אחד מהם הוא  החותמת (גושפנקא) על כלי הכסף , שנותנת הרבה  מידע על כלי הכסף. כלי כסף עתיק הוא כלי כסף שנעשה לפני שנות ה-20 של המאה ה-20.

התקופה משנת 1905 עד שנות ה-20 נקראת אר-דקו והיא המשך (ריאקציה) לתקופה שנקראת אר-נובו שהתחילה בשנות 80 של המאה ה19. כלים בסגנון  אר-נובו ואר-דקו נחשבים עתיקים וכמובן גם כלים שנעשו לפני כן.

כיום ההבדל בערכם של כלי כסף עתיקים לעומת חדשים מצטמצם. לעתים כלים חדשים אף יהיו יקרים יותר מעתיקים. דוגמא בולטת היא פריטי סכו"ם. מערכות  סכו"ם ישנות, במיוחד כאלה שאינן שלמות  נמכרות  במחיר שקרוב לשווי המתכת עצמה, כלומר 50 סנט דולר לגרם. במקרים אלה לקוחות יעדיפו כלים חדשים שמתאימים לטעם בן זמננו.

כדי לזהות האם מדובר בכלי כסף או לא הכנסו לסירטון בקישור

מתי כלי כסף עתיק יהיה יקר?חנוכית הבעל שם טוב

אם רוצים לדעת כמה שווה כלי כסף עתיקים צריך לזכור שכדי שכלי כסף יהיה יקר, זה לא מספיק שיהיה עתיק או ייחודי.  אם מדובר למשל בכלי כסף  בסגנון אר-נובו, שוויו יהיה גבוה יותר  בתנאי שהוא שייך לתקופה ואופייני לתקופה. לא מספיק שהכלי יהיה בסגנון ייחודי הוא צריך גם להתאים למאפייני התקופה (אר-נובו או אר-דקו למשל). כלי עתיק ללא מאפיינים מיוחדים לא יהיה יקר בהכרח.

עיקרון זה נכון גם  במקרה של רהיטים עתיקים וכמעט כל דבר בתחום של עתיקות. גיל הפריט לא מספיק, צריך להיות לו מאפיין ייחודי ששייך לתקופת יצורו.

במקרה כזה כלים חדשים יהיו יקרים יותר,  כי הם מתאימים לטעם המודרני ולכן יש להם יותר ביקוש.

כלי כסף יהיה יקר כאשר הוא אופייני לתקופה ו/או כאשר הוא נוצר על ידי יצרן יוקרתי כמו למשל ; טיפאני (ארצות הברית), קרטייה (צרפת), פברג'ה (רוסיה), פוזן (גרמניה).

שימוש הכלי והשיוך שלו

כאשר מדובר בכלים השייכים לריטואלים יהודיים, מה שמכונה יודאיקה, מחירם גבוה יותר, ולכן קיימים בשוק זיופים רבים של כלי כסף שעברו "הסבה" מאוחרת ליהדות. עם זאת גם פריטים הקשורים לריטואלים נוצריים וטקסים אחרים הדבר משפיע על מחירם.

גם הפרובנסס (מקור הפריט ומי בעליו הקודמים) של הפריטים משפיע  על מחירם.
פרובננס חשוב כמו בית מלוכה, אצולה, שייכות למפורסמים, ישפיע על מחיר הפריט.

בנוסף גם לפריט עם חשיבות היסטורית יהיה מחיר אחר.  כל המאפיינים האלה יוסיפו לשווי של הפריט, למשל חנוכייה שנצלה מבית כנסת שנשרף בגרמניה גם אם היא לא ייחודית השווי שלה יהיה גבוה כי היא שריד לאירוע היסטורי. או גביע ששימש במחנה עבודה או מחנה השמדה ושרד את השואה.

לסיכום, כלי  כסף עשוי ממתכת יקרה בגלל שהיא נדירה יחסית ונוחה לייצור כלים. אך בדומה לפריטי אמנות, מחירו מושפע מגורמים נוספים כמו השתלשלות היסטורית, מקור היצרן, הגיל, המצב ועוד.אם יש פריט שאתם לא בטוחים לגבי השווי שלו אפשר להעלות תמונה שלו לקבוצת הפייסבוק שלנו כמה זה שווה ?  ולקבל אמדן מחיר ראשוני במתנה.

להערכה מקצועית חייגו 03-6252424

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן