עלילות השמאי
עלילות השמאי

כמה שווה ציור של יוסל ברגנר?

שיתוף

כדי לדעת כמה שווה ציור של יוסל ברגנר צריך להבין את סיפור חייו, התקופות השונות ביצירתו ואף המקומות השונים בהם הוא פעל.

נוסף על כך חשוב לוודא שהציור של יוסל ברגנר שאנחנו בוחנים הוא אכן ציור אותנטי. לצערי, רבים המקרים בהם אני פוגש פוסטרים ישנים ששווים זניח. ערכם של הדפסים חתומים שהם חלק מסדרה מוגבלת יהיה שונה, אך מובן שגם אלה אינם משתווים לערכה של עבודת שמן על בד.

יוסל ברגנר נולד בוינה ב1920 לאב משורר ואם זמרת. יידיש היתה חלק מרכזי בתרבות ובגיל שנה משפחתו עברה לוורשה שהייתה מרכז לספרות יידית באותה התקופה.

בגלל העוני הרב נישלח יוסל לגור עם סבתו וסבו בגליציה למספר שנים. מאוחר יותר התחנך בבית ספר יהודי ואף למד אצל הצייר הירש אלטמן.

אביו ששהה בגרמניה ב-1933, השכיל להבין את הלכי הרוח תחת שלטון הנאצים ועודד את המשפחה לעזוב את אירופה. ראשונה לעזוב לאוסטרליה הייתה אחותו הרקדנית  רות ברגנר ב1936. שנה לאחר מכן הוא הצטרף אליה עם עוד מספר חברים.

כאשר חי במלבורן הוא למד אמנות ועסק בעבודות שונות. היצירה שלו בהשראת מלחמת מלבורן בה האבוריג'ינים נאספו לגטאות הייתה חלק חשוב ביצירתו. בתקופת המלחמה שירת בגדוד העבודה של הצבא האוסטרלי וכשהמלחמה הסתיימה חזר ללמוד באקדמיה.

באותה תקופה חבר למספר אמנים באוסטרליה ויחד הם יצרו זרם שנקרא ריאליזם חברתי.

ב1948 נסע ברגנר לפריס שם הציג את עבודותיו בתערוכה משותפת עם ג'יימס ויגלי. בשנים  1949-1950 התגורר בקנדה, מקום מגוריו של אביו, והציג את עבודותיו שם ובניו יורק.

תקופת יצירתו בוינה היא נקודה משמעותית מאוד בעיצוב סגנונו וציוריו. הוא עלה לישראל ב-1950 עם בת זוגו והשניים עברו לגור בצפת ומשם התחיל פועלו כצייר ישראלי. ברבות הימים הוא זכה להכרה רבה; ב1955 זכה בפרס דיזינגוף וב1980 זכה בפרס ישראל.

יצירותיו הידועות ביותר מתאפיינות בסגנון סוראליסטי ואלמנטים דוממים חזרו על עצמם והפכו למוטיבים ידועים ומזוהים של עבודותיו; סירים, מחבתות, מגהצי פחם, עששיות נפט, ציפורים ועוד. תחושת הבדידות והזרות באה לידי ביטוי ברוב יצירותיו בצבעים כהים ומבטים אבודים.

מחירי יצירותיו של יוסל ברגנר על פי תקופות עבודתו השונות :

  1. התקופה בה שהה באוסטרליה עד סוף שנות ה40 של המאה ה-20, מתאפיינת ביצירות עם גוון יהודי. בעלי מלאכה יהודים ונושאים נוספים. הדמויות הן אבוריג'ניות במראה. תמונות מתקופה זו הן תמונות קצת אפלות מלאות הבעה ותנועה. יצירות מתקופה זו נמכרות עד 100,000 $.
  2. בשנות ה-50 של המאה ה-20, התקופה הראשונה שלו בישראל, עדין מתאפיינת בדמויות בעלות מראה אבוריג'ני, למרות שהשפעת ארץ ישראל ניכרת יותר. יצירות בסגנון של אוסטרליה תוך שילוב של דמויות ישראליות, יותר אור, יותר מבנים, יותר צבעים מהירים.  יצירות בשמן על בד נמכרות עד 80,000 $  מתקופה זו.
  3. שנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20, תקופה סוראליסטית מובהקת. היצירה הידועה ביותר נקראת קיר -כסית (קיר של בית הקפה המפורסם בדיזינגוף, שהיה מקום מפגשם של הבוהמה). חפצים שעפים באוויר. ניתן להגיד שהסוראליזם שלו היה תמיד מעוגן בקרקע, הוא צייר את איקרוס נופל לים או אקסודוס של כלי המטבח שיצאו ליציאת מצרים. ציוריו שזורים הומור יהודי שמאפיין את יהודי מזרח אירופה. בתקופה זו הציורים הופכים בהירים בהשפעה של ברק . יצירות מתקופה זו נמכרות עד 250,000 $ .
  4. יצירות משנות ה-70 עד שנות ה-90 של המאה ה-20 בהן סדרות כמו איור הספרים: 'הגדת ראשי ציפורים', 'המשפט' מאת קפקא ונושאים חוזרים כגון: חוף ברייטון, נושאים מיתולוגים שונים ועוד. הצבעים הופכים יותר עזים קווים יותר תזזיתיים בעלי נושאים מובחנים. יצירות מתקופה זו נמכרות עד 55,000 $.
  5. התקופה המאוחרת יותר תקופת משחקי הילדים , בתקופה זו הוא צייר עבור הנכדים שלו שגדלו והתפתחו, הציורים קלילים ובהירים יותר יצירות מתקופה זו נמכרות עד 15,000 $.

נושאים מועדפים שאפיינו את יצירתו הם:

חתונה יהודית, בעלי מלאכה, נושאים הקשורים במיתולוגיה , מנהגים . טכניקות בהן הרבה להשתמש: תחריטים , ליטוגרפיות ,הדפסי משי, תחריטים וליטוגרפיות בתוספת צבע , רישומים , אקוורלים , גואשים , יצירות בשמן על ניר , יצירות בשמן על בד.

חשוב לשים לב האם היצירה אותנטית או מזוייפת או שמדובר בהדפס, הדבר יכול השפיע משמעותית על המחיר.

להערכת שווי מקצועית עבור תמונה לחצו כאן או חייגו 03-6252424.  לשאלות נוספות ואומדן מחיר במתנה ניתן להעלות תמונה לקבוצת הפייסבוק שלנו 'כמה זה שווה?' .

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן