אמנות ישראלית

כמה שווה תמונה של נחום גוטמן ?

שיתוף

מחיר יצירותיו של נחום גוטמן משתנה לאורך תקופות חייו אז איך יודעים מה המחיר?

זאת שאלה נפוצה שאני פוגש לא מעט. אך המענה עליה מורכב כמו אצל כל אמן, אם מומחה ייתן לך באופן מידי  מחיר על יצירה על פי שם האמן , עליך לפקפק במקצועיותו.

כדי לדעת להעריך אמן בצורה מדוייקת חשוב להכיר אותו לעומק ואת הנושאים והתקופות המאפיינות אותו.

נחום גוטמן הוא מהאמנים הישראלים הבולטים ואולי היחיד שערכן של יצירותיו נשאר יציב לאורך זמן, אפילו יצירות של אמנים מוערכים משורה הראשונה חוו את המשבר בשנים האחרונות וערכי יצירותיהם ירדו, לעומת זאת במחירי ציוריו של גוטמן ניכרת יציבות ועליה קלה. לאחרונה נמכרה יצירה פרי מכחולו  ברבע מיליון דולר.  גוטמן מתלמידי בצלאל הראשונים השתייך לאסכולה הארץ ישראלית והטיב לבטא עובדה זאת ביצירותיו.

יציבות ערכים זו נובעת ככל הנראה מכמה סיבות:

יצירותיו של גוטמן נעימות ואינן עוסקות בנושאים קונטרוברסליים .

יצירותיו מייצגות לקהל את ארץ ישראל בתחילת דרכה בשנות ה20-30. זו תקופה שמחירי הציורים בה יציביים יחסית גם אצל אמנים אחרים.

יצירותיו אופטימיות מאוד ואספנים מתחברים אליהן בקלות.

הקלה על תהליך הקניה והמכירה

ליצירותיו של גוטמן יש אוטוריטה מקובלת שמטפלת ביצירותיו ואמונה על אישורי האותנטיות, במידה ויש ספק מעלים שאלה למוזאון והוא זה שמטפל בעניין ומתייחסים לקביעה זו ברצינות. זאת בדומה לראובן רובין שגם אצלו מוזאון רובין מטפל באישורי אותנטיות בנושאים הקשורים בו. כאשר יש גוף אחד בעל סמכות  מצטמצמת  כמות היצירות שהאותנטיות שלהן מוטלת בספק. כאשר אישורי אותנטיות מנוקזים לגוף מאורגן אחד, תהליך הקניה והמכירה קל יותר ומופרע משיקולי אגו ויחסים אישיים בין נותני האישורים לרוכשים.

 מה המחירים?

יש הבדל גדול במחיר בין היצירות של שנות ה20-30 לבין יצירות מאוחרות. הרבה פעמים התאריך שרשום על היצירה אינו משקף את המועד בו היצירה צוירה. הסגנון של היצירות המוקדמות הוא סגנון ארץ ישראלי עם דגש חזק על אור, ארץ ישראל ודמויותיה מצויירות בצורה אוטופית. ראשוניות, תמימות והתפעמות ניכרות מאוד בעבודות אלה ופחות בעבודות המאוחרות. בשביל לדעת שהתאריך אכן נכון יש צורך להתייעץ עם מומחה.

חוסר הדיוק בתאריך נובע מכך שכאשר נחום גוטמן עוד היה בחיים, הגיעו אליו אנשים וביקשו ממנו לרשום את תאריך הציור. היו פעמים שהוא לא זכר את התאריך של הייצירה ורשם לפי מה שניראה היה לו, אך כיום מומחים יודעים לזהות את התקופה שבה צוייר הציור.

יצירות בטכניקה של שמן על בד של נחום גוטמן משנות העשרים והשלושים עשויות להימחר עד 250,000$

יצירות משנים מאוחרות יותר בטכניקה דומה עשויות להימכר עד כ-150,000 $
יצירות בטכניקות על נייר כמו גואש ואקוורל עשויות להימכר עד 20,000$.

הדפסים שנעשו על ידי מורלו ימכרו עד 300$.

הדפסים אחרים עד 100$

הדפסים בסדרות מעל 400 יחידות בסדרה יימכרו ב 30-50$

יצירות עם דמויות נמכרות בדרך כלל במחירים יקרים יותר. יצירות בנושאים של תל אביב יפו שהם נדירים יותר מהתקופה המאוחרת ולכן נמכרים במחירים גבוהים יותר מנופי גליל, טבריה, אילת וצפון הארץ אותם הרבה לצייר.

מצאתי תמונה של גוטמן! מה לעשות?

מי שניתקל ביצירה שמיוחסת לנחום גוטמן, לפני שיציב אותה למכירה, כדאי לפגוש מומחה שיעזור לדעת מה ערכה האמיתי. כיום, רכישת תמונה של נחום גוטמן, מסתמנת כהשקעה טובה.

המחירים בכתבה נכונים לדצמבר 2019 ויכולים להשתנות במשך השנים.

להצעת מחיר להערכה:

חייגו 03-6252424

מייל [email protected]

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן