עלילות השמאי
עלילות השמאי

למה חברת ביטוח נתבעה בסכום של 13 מליון ש"ח על ״גנבת״ יצירות מזויפות?

שיתוף

חברת הביטוח שהשתמשה בשירותיו של שמאי בודד, מצאה עצמה נתבעת על גנבה כביכול של יצירות בשווי 13 מיליון ש"ח כאשר הסתבר כי היצירות כולן היו מזויפות. בפני השמאי הוצגו בדיקות פיגמטים, קטלוגים שגלריה שגיבתה את שווי היצירות.

כיצד אפשר למנוע מצב כזה?

זיוף או אוצר

 תמונה להמחשה בלבד

איך עובד שמאי בודד כיום?

כיום בעידן האינטרנט ניתן לבצע הערכה לביטוח של אמנות ועתיקות על ידי שמאי יחיד המתייעץ עם מומחים מכול הסוגים באמצעות המדיה הדיגיטאלית וזה מה שחברות ביטוח רבות עושות. עם זאת בכדי להעריך במדויק יצירות אומנות יש צורך במידע וגישה לבעלי מקצוע ויועצים בכול העולם. השמאי לבדו לא יכול לזהות זיופים ולדעת מחיר של יצירות שהן לא בתחום התמחותו.

מה צריך לדעת כדי להימנע מזיופים?

כדי לזהות זיופים  צריך להתמחות בכול אמן ואמן, יש לבצע בדיקות מעבדה כימיות של יצירות האמנות, לצורך כך צריך מעבדה. שמאי בודד לא יכול להתמודד עם דרישות אלה וסופו של דבר הוא עלול לטעות.

בנוסף בשוק הנוכחי יש צורך להיות בקשר שוטף עם הרבה מייצגים, גלריות, מוזיאונים, רסטורטורים, כדי להבין היכן נמצאות יצירות אותנטיות מוכרות. בארץ יש כיום כ 20-30 גלריות גדולות ו 300 גלריות קטנות יותר ו 110 בתי מכירות זה הרבה מעבר יכולתו של אדם בודד.

כדי לתת חוות דעת לבית משפט או לייעץ ברכישה או ערובה השמאי צריך לא רק להכיר את השוק להיות בקשר עם שחקניו אלא גם להיות מודע למשל אם רשת עבריינים פועלת בשוק יצירות האמנות ולדעת מהן היצירות שהם מנסים להכניס לשוק בכדי להפיל קונה תמים או חברת ביטוח.

איך אפשר היה למנוע את נפילת חברת הביטוח?

נפילתה של חברת הביטוח הייתה צפויה עבור מי שמעורה בענף האמנות ומודע לדמויות מוכרות בענף הזיופים. כאשר ניבחר שמאי, חשוב לבדוק שעומד מאחריו צוות של יועצים ושהוא מקושר לבעלי מקצוע בכל העולם. 

גמולב היא החברה היחידה בארץ שחוות הדעת שלה מקובלות גם בעולם. השמאים של גמולב עומדים בקשר עם גלריות רבות בארץ ובעולם ונעזרות באופן קבוע במומחים, מודעים לפעילות של זייפנים בארץ ובעולם ובצוות שלה ישנם מומחים לאמנים רבים.

הכותב: יורם ברייר, מנהל מקצועי של חברת גמולב, למידע נוסף ומענה מקצועי על שאלות מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק, https://bit.ly/2t0zFGy

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
ברוכים הבאים

כיצד בוחרים בית מכירות ?

כדי שהחפץ שלכם יקבל את הערך המקסימאלי במכירה פומבית יש לבחור בית מכירות שמתאים לחפץ שברשותכם. כאן יש כמה כללי אצבע לבחירת בית מכירות כזה.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן