עלילות השמאי
עלילות השמאי

מארק שאגאל – תעלומה של מעל 20 שנה

שיתוף

לאחר 20 שנה של תעלומה התגלה ציור קטן מימדים של שאגאל שנגנב – הסיפור המלא מפי יורם ברייר – המנהל המקצועי שלנו:

היצירה האבודה הועמדה למכירה בישראל – לכתבה בערוץ 12 הכנסו לקישור

תעלומת הציור הגנוב של שאגל

יצירה קטנת מימדים בשם ׳סולם יעקב׳ שיצר אחד האמנים היהודיים המפורסמים בעולם עשתה כותרות בשנת 2020 כשהועמדה למכירה בישראל ומילאה את אולם בית המכירות. גודלה הקטן, ממש כמו היצירה המפורסמת בהיסטוריה הוא מה שהביא עליה את הפרסום שלה. סיפור ההיעלמות המיסתורי שלה ל20 שנים –  

מארק שאגאל עשה כמה סדרות של התנ"ך במהלך חייו. אחת מהן היתה לקראת הוצאת ספר שנקרא עיצובים לתנ"ך בהוצאת 1960 vervei, לאורך שנות עבודתי נתקלתי ב212 יצירות שצוירו עבור הספר הזה.  בשנות ה80 טסתי לציריך ושם בחנתי 106 עבודות של שאגאל בטכניקות על נייר, שהיו בבעלות בנק צרפתי בשם אינדו סוואיז והיוו משכון כנגד הלוואות שהבנק נתן. 

אני הגעתי להעריך את האוסף עבור  אספן ישראלי שהתעניין ברכישתו, אך מאחר שמחיר שנדרש היה יקר מידי, הרכישה לא יצאה אל הפועל. מקורו של האוסף היה מבנו של שאגאל מאשה אמריקאית שמו דויד מקניל.

מספר שנים מאוחר יותר הביא טדי קולק (ראש עיריית ירושלים) מאותו אוסף 103 עבודות שגאל צייר גם תמונות שמן בנושאים אלה. בנושא סולם יעקב קיימות 3 גרסאות.

 כיצד נגנבה היצירה?

יצירה זו הוצגה למכירה בשנות ה90 בגלריה גורדון שעשתה מכירות פומביות עד תחילת שנות ה2000.  היצירה הוצגה בגלריה כנהוג, בשבוע לפני המכירה אנשים יכלו להגיע לראות את היצירות שיועמדו למכירה.

באותה התקופה לא היו מצלמות ולא הייתה שמירה מוקפדת, זו יצירה קטנת ממדים שקל לקחת ולהעלים אותה וכך היה, התמונה נעלמה ולא נודעו עקבותיה ל20 השנים הבאות.

חברת הביטוח (המגן חברה לביטוח) ביקשה ממני לייעץ למנהל מחלקת התביעות ואני ליוויתי אותם עד אשר התמורה שולמה אך התעלומה נותרה בעינה.

המבטחים הפעילו משרד חקירות שבדק שני כיווני חקירה. הכיוון הראשון היה לשלוח נציג לצרפת (מוקד חקירות) כדי למצוא את הגנב, אך כיוון זה לא צלח

לכן נסעו לבדוק האם התמונה מקורית או לא.

הקומיטה של שאגאל אישר את התמונה כי אחד מהחברים בקומיטה היו בעלים קודמים שלה. החוקר השאיר צילום של היצירה לחברי הקומיטה כדי שאם תתגלה התמונה ידעו שהיא גנובה ושייכת לחברת הביטוח.

לפני מספר שנים אספן פתח את הכספת שירש ומצא את התמונה בכספת לאחר שבעלת הכספת נפטרה. הוא פנה אלי ואמרתי לו כי ככל הנראה התמונה שייכת לחברת הביטוח (המורישה הייתה אספנית של אמנות אבל לא אישה מפוקפקת).

מיד הצעתי ליורש לפנות למשטרה.

היורש הכניס את היצירה למכירה בבית המכירות מצארט בירושלים, מצארט פנתה לקומיטה לאישור והקומיטה הודיע לחוקר (מוקד חקירות) שהתמונה התגלתה.

במקום למכור את התמונה היורש מצא את עצמו תחת חקירה משטרתית שבסופהנאלץ להחזיר את התמונה לחברת הביטוח.

מקרה זה מעורר אותנו, כקונים וכמוכרים להיות זהירים מאוד. סביר להניח שהאישה שהתמונה הייתה בכספת שלה, רכשה אותה מבלי לדעת שהיא גנובה. 

לאחר שנמסרה היצירה לחברת הביטוח – זו פנתה אלי שוב כדי לייעץ לגבי מכירת התמונה, מה ערכה והיכן כדאי למכור אותה. יעצתי להם למכור אותה בבית המכירות תירוש, וכך היה.

אמנם הסיפור המרתק של התמונה זיכה לה פרסום וערך גבוה ממה שהייתה מקבלת תמונה דומה לה שלא חוותה תעלומה שכזו, ובכל זאת חברת הביטוח נאלצה להפסיד עליה עשרות אלפי דולרים.

התמונה נמכרה בתמורת 110,000$ מכיר פטיש, משמעות הדבר שהרוכש ישלם 132,000 $ כולל עמלות.

הסבר מלא על עמלות ניתן למצוא במאמר מכירה פומבית – איך זה עובד?  היצירה חזרה ונמכרה סוף סוף, אך התעלומה עוד לא נפתרה וגם ספק אם תפתר אי פעם.

בימים אלה מתפתח וגדל אתר שאוסף מידע לגבי יצירות גנובות בכל העולם ובעזרת אתר זה ניתן יהיה לבדוק תמונה לפני קניה או מכירה כך לוודא כי היצירה אכן לא גנובה artproof.com 

נוסף על כך אפשר תמיד להתייעץ איתנו בקבוצת הפייסבוק כמה זה שווה? גמולב שם ניתן להעלות תמונה ולקבל אמדן מחיר או לשאול שאלות בנושא

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן