אמנות ישראלית

מרסל ינקו, יצירתו, חייו וכמה שווה יצירה שלו?

שיתוף

כמה שווה יצירה של מרסל ינקו? יצירות מאיזה תקופה נמכרות יותר ומה ההבדלים?

זרם הדאדא איתו מזוהה מרסל ינקו, שינה את פני האמנות במאה ה20. כיצד ניתן להעריך יצירה ששוברת את כל מוסכמות האמנות שהיו עד כה?

ינקו היה אדריכל ואמן, הגיע לציריך ב1915 שם הכיר את האמנים שיחד איתו הקימו את הזרם הרדיקאלי שנקרא דאדא.

האמנים הבולטים בזרם היו : טריסטאן צארה, הוגו באל, ג'אן ארפ ואלברטו ג'קומטי.

ינקו היה בין מחברי המניפסט של התנועה הדאדאיסטית ולקח בה חלק עד 1921. הרעיון המרכזי של תנועת הדאדא היה ליצור אמנות שאינה מושפעת מכלום כמו המילים הראשונות של התינוק. זה הגיע כמחאה על החורבן וכללי המוסר שהביאו למלחמת העולם הראשונה, האמנים התנגדו לכל סממן של כללים וחוקים שהיו ידועים קודם לכן באמנות ושילבו מגוון סוגי אמנות . זאת הייתה אחת התנועות החשובות של המאה 20.

העליה לארץ

ינקו הגיע לישראל ב1941 ובתקופה זו הוא צייר ציורים פיגורטיביים בסגנון שהיה מיוחד לו והושפע מהקוביזם והאקספרסיוניזם. צבעיו התבהרו ביחס לציורים שצייר באירופה. בתקופה זו הוא צייר בעיקר ציורי נוף ישראלי וציורים ממלחמת השחרור. הוא צייר בסגנון זה עד תחילת שנות ה50 .

פועלו בארץ

הוא היה ממייסדי כפר האמנים של עין הוד וממקימי הקבוצה אופקים חדשים. הוא הפך להיות האמן הבולט בקבוצה זו,  שנחשבת לקבוצה הבולטת ביותר באמנות הישראלית בתקופה שמסוף שנות ה40 עד שנות ה70.

מחירי יצירותיו

בציוריו של ינקו יש שונות בולטת בערכי היצירות לפי התקופות בהן הן צוירו; היצירות מתקופת הדאדא הן היקרות ביותר,

היצירה הבולטת ביותר מתקופה זו נקראת 'הנשק בציריך' ואשר נמצאת במוזיאון ישראל. היא נימכרה בזמנו ב150,000$ .

סגנונו ביצירות  מהתקופה בה פעל ברומניה בשנות ה-20, מתאפיין בציורי ז'אנר. הנושאים שאפיינו את התקופה היו: בתי זונות בבוקרשט, בתי קפה ועוד.

נושאים בסיגנון ציור זה נמכרים בטווח מחירים של בין 20,000-40,000$ (ציורי שמן).

ציורים מהתקופה הראשונה שלו בישראל, שנות ה40 -50, נמכרות בסכומים הנעים בין 15,000-50,000$.

היצירות המאוחרות יותר נמכרות בין 5,000-20,000$.

מרבית יצירותיו הן בטכניקה של שמן על בד, אבל גם אסמבלג'ים , קולאג'ים וציורים על לוחות עץ.

אקוורלים ורישום

ינקו הרבה לרשום ולצייר אקוורלים, מספרים שכאשר נסע לירושלים לפגוש את הרופא או עורך הדין שלו, הוא נהג למסור להם אקוורל כתמורה לשכר טרחה. דבר זה התאפשר לו בזכות העובדה שהיה צייר מצליח ומוערך כבר בחייו.

הציור שנגנב

בסוף חייו ינקו הקים את 'מוזיאון ינקו דאדא' בעין הוד המוקדש ליצירותיו ולסגנון הדאדאיסטי.

כיוון שנחשב לאמן מצליח, יצירותיו נגנבו במהלך השנים. יצירה שלו נגנבה מגלריה בחיפה וגם ממלון דן פנורה.

ממוזיאון ינקו דאדא נגנבה יצירה בשם a petite architecture, 1917. חברת הביטוח שילמה על היצירה הגנובה ולכן כאשר היא התגלתה בסופו של דבר בפאריז המוזיאון לא יכול לשלם עליה ולכן היא נימכרה במכירה פומבית בינואר 2007 תמורת 63,000$. אני לא מבינה מה את מנסה לומר פה, האם המוזיאון יכול היה לרכוש אותה במכירה הפומבית בגלל שקיבל כסף מהביטוח? אם כן, אז יש לנסח:

ולכן כאשר התגלתה בסופו של דבר בפאריז, עלה בידי המוזיאון לרכוש אותה במכירה פומבית שנערכה בינואר 2007, תמורת 63,000 $

אותנטי או זיוף?

כיום הבת שלו היא זו האמונה על מתן אישורי אותנטיות עבור יצירות פרי מכחולו. כך שבמידה וגילית יצירה שנראית כיצירה של מרסל ינקו חשוב לפנות אליה כדי לוודא שמדובר בציור אותנטי.

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן