יודאיקה
כלי כסף ויודאיקה

צדקה תציל ממות

שיתוף

 צדקה תציל ממות"האם אתה מסוגל להבחין בין יודאיקה מקורית לזיוף?" שאל אותי מורה דרך בשם יואב, "אני מקווה" עניתי.

"מה אני יכול להבין מזה?? הקשה יואב, " שיודאיקה זו בעיה"  עניתי.  "ספר לי מה אתה מבקש".
"ראה" הייתה התשובה, "אני מלווה כבר שבוע משפחה יהודית אמריקאית שרכשה ובין השאר פריט יודאיקה אצל סוחר בירושלים – פריט עתיק מאוד. משום מה התעורר חשד אצל האישה לגבי הפריט ולכן הבעל רוצה לוודא שלא סידרו אותו". כמובן שהפגישה דחופה הרי היהודי נמצא בארץ לזמן קצר ולכן קבענו להפגש כבר באותו יום.
בצהרים נכנס למשרדנו בירושלים יהודי עבדקן, ובידיו קופסא בגודל של כדור בייסבול פתחנו יחדיו את החבילה ומתוכה יצאה קופת צדקה מפוארת!!! עשויה כסף, מעוטרת בחריטה ובתבליטים של אתרים בארץ הקודש, משולבת באלמנטים מזהב ידית הקופה עשויה שנהב וכולה אומרת הוד והדר.
כאשר בודקים כלים מכסף יש לבדוק אם יש לכלי גושפנקא (חותמת) ששופכת אור על סוג הכסף, לעיתים מקור , גיל , יצרן ומידע אחר. במקרה זה מצאתי את הגושפנקא במקום בולט ליד החריץ שלתוכו יש לשלשל את המעות. הגושפנקא קבעה שהכלי הוא מרוסיה משנת 1903, מוסקבה.
התאמצתי לבדוק היטב את הקופה ועניתי ללקוח ש"אין התאמה בין הגושפנקא לבין הכלי!" "מה כוונתך" שאל הלקוח, "ראה" הסברתי -"הגושפנקא לכאורה נטבעה בשנת 1903 אבל הכלי נעשה מאוחר בהרבה". "כמה מאוחר?" שאל הרוכש, "קשה לי לענות האם מדובר בכלי בן שנה, או חמש שנים אבל לדעתי הוא נוצר לפחות מאה שנה לאחר הגושפנקא". "אהה… אם כך זה זיוף ! "
"זאת אתה אמרת" עניתי. "טוב, המוכר ישמע ממני".
כעבור מספר שעות אני מקבל טלפון מסוחר בכלי כסף אותו אני מכיר שנים רבות, למרבה ההפתעה למרות ששנים לא ראיתיו ולא זכיתי לקבל ממנו טלפון עכשיו הוא מתעניין בשלומי, משפחתי, בריאותי ולאחר דברי כיבושין הוא שואל "היה אצלך במקרה הבוקר תייר אמריקאי?" איזה צירוף מקרים… "כן היה" עניתי, "נו, מה אתה אומר על הקופה? " שאל …" ראה, הקופה מאוד מרשימה אבל החותמת אפעס לא שייכת לתקופה בה היא נוצרה" " לא יכול להיות שהקופה היא בת 40 , 50 שנה ?" שאל אותי הסוחר, "לא נראה לי" עניתי, "אז אולי 20 שנה ? " התעקש הסוחר. "ראה"  אמרתי זה לא כל כך משנה בת כמה הקופה אם 20,30 או אפילו 70 שנה. העובדה היא שהגושפנקא היא בת למעלה ממאה שנה וזה לא יתכן בקופה הזו!"  " מדוע?" הקשה הנ"ל . "ראה" עניתי ,"הכלי חדש לגמרי. הוא מרגיש חדש, אין לו פאטינה כלל, קצותיו חדים, החותמת הוטבעה לאחר שהכלי נוצר ולכן הדפיקה יצרה שקע לא טבעי, האלמנטים הקישוטיים בקופה מתייחסים לתקופה מאוחרת בהרבה, מקצתם בסגנון בצלאל שנפתח רק 3 שנים מאוחר יותר ורק ב 1908 החלו לעשות שם מוטיבים כאלו וחוץ מזה מי עושה קופת צדקה שנראית כאילו שייכת לגביר!!! ממתי אתה מבקש תרומה בכלי שהרושם שהוא עושה הוא פאר והדר זה נקרא דיסוננס!!!!" "אהה!  הבנתי." הייתה התשובה" אז בפעם הבאה יותר טוב בלי חותמת".

התמונה באדיבות וסרשטרום כלי כסף

אנו עומדים כאן לרשותכם לכל שאלה או התלבטות. אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בטלפון 072-2575216 או בדוא"ל [email protected]

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן