textile_v3_blue
שטיחים וטקסטיל

שטיחים קווקאזים

שיתוף

כיצד הפכו שטיחים אלו למבוקשים כל כך ע"י אספנים?

למרבה ההפתעה נראה כי  בזכות סטאלין… הבולשביקים השתלטו על הקווקאז בשנת 1924, פחות או יותר באותו מועד על הרפובליקות הנמצאות מזרחה מהים הכספי.

אחד העקרונות החשובים של הכלכלה הריכוזית שהנחיל סטאלין היה תכנון כלכלי. בשנות ה-20 של המאה ה-20 החליט סטלין כי כדאי לגדל כותנה. הוא הגיע למסקנה כי הדלתא של הנהר אמו דריה מתאימה ביותר לגידול כותנה והחל להמריץ את תושבי האזור לגדל כותנה בכמות אדירה.
התוצאה הייתה אחד האסונות האקולוגים הגדולים של המאה ה-20 מחד –   יבוש ים ארל, ומאידך התרסקות של מחיר הכותנה בעולם. מאחר וכל הכלכלה בנויה על היחס שבין  ביקוש והיצע, התגובה של סטלין הייתה נחרצת: הוא אילץ את יצרני השטיחים בקווקאז ובתורכמניה ליצר שטיחים על תשתית כותנה במקום על צמר, שהיה חומר הגלם המועדף עד אז. כך  שונה באחת אופיים של השטיחים הקווקאזים והתורכמנים.

מדוע שינוי היסטורי זה השפיע כל כך?  השינוי הפך את השטיחים ל"מתועשים" ו"עירוניים" לעומת האריגה הנוודית – כפרית שאפיינה אותם טרם החלפה זו. השינוי יצר מציאות שבה שטיחים מהסוג הישן הפכו עם השנים נדירים יותר ויותר. השטיחים הקווקאזים זכו לעדנה והגיעו לשיא בסוף המאה ה-19- הן ברמת הצבעוניות שלהם, הן בדגמים המקוריים והשליטה בטכניקה שנים של מסורת שתחילתה במאה ה-17.

על מנת שחפץ יהפוך לפריט אספנות לא מספיקה העובדה שהוא נדיר, הוא צריך להיות מושך, בעל איכויות גבוהות ועדיף שאירוע היסטורי יסמן את סופה של התקופה, כמו במקרה זה. השטיחים הקווקאזים הפכו מבוקשים דווקא בשל שכיחותם. הדחיפה הגדולה במחירים הגיעה מסוחרים שהמלאי שלהם כלל שטיחים רבים והם ניצלו  את מנגנוני המכירה הפומבית בכדי ליצור מחיר גבוה לשטיחים אלו, שהקרין ישירות על שווי המלאי שלהם.

לכן, חברו יחד הקפיטליסטים המערביים בגרמניה ובאנגליה, רכבו על החלטתו הלא סבירה של סטלין ויצרו שוק שכיום הוא השוק התוסס ביותר בין השווקים של אריגים ושטיחים בעבודת יד.

תמונות השטיחים בעבודת יד באתר באדיבות שטיחי אלי ששון

אנו עומדים כאן לרשותכם לכל שאלה או התלבטות. אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בטלפון 072-2575216 או בדוא"ל [email protected]

להמשך קריאה

אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן