מושגי יסוד: מכירה פומבית בבית מכירות
איך זה עובד ומה כדאי לדע
לפני שמוכרים או קונים
פריט בבית מכירות?
למי שלא מנוסה בקנייה ומכירה בבתי מכירות המהלך ניראה כמו סינית ולכן החלטנו להציג את אופן ההתנהלות בדרך בהירה וקלה.
במכירה פומבית ישנם שלושה סוגי ערכים עבור יצירה שעומדת למכירה:
1. ריזרב :
מחיר בו היצירה לא תימכר, זהו ערך סודי עליו מחליטים בית המכירות ובעל היצירה תוך משא ומתן והוא שווה או נמוך מההערכה הנמוכה של הפריט בקטלוג. ערך זה לא נחשף לציבור.
2. הערכה נמוכה-הערכה גבוהה:
מייצגת את טווח המחירים הצפוי על פי חוות דעתו המלומדת של בית המכירות. כלומר, מהו הטווח שהוא צופה שהיצירה תמכר.
3. מחיר פטיש:
במהלך המכירה הפומבית ישנו מגוון רחב של דרכים עבור קונים לתת הצעה עבור פריט במכירה כגון: נוכחות פיסית במכירה והרמת שלט עם הצעה,
לשלוח הצעה מראש באתר ולא לנכוח במכירה עצמה,
להציע הצעות טלפונית או אינטרנטית.
במהלך המכירה הכרוז מתחיל ממחיר נמוך ממחיר המינימום ומתחיל לעלות בהתאם להצעות הקהל, כאשר עולים על מחיר הריזרב ניתן להגיע למכירה אך אם למשל יש הצעה מוקדמת הכרוז ממשיך לעלות במחיר בהתאם להצעות הכי גבוהה שיש אצלו וכאשר עבר את ההצעה המוקדמת הוא מכה בפטיש ואומר :
מכה ראשונה האם יש הצעה נוספת אני סוגר בX $
מכה שניה האם יש הצעה נוספת אני סוגר בX $
מכה שלישית נמכר ובזאת נסגר מחיר הפטיש.
שעולה בהתאם להצעות, בכל פעם
עמלת הקונה:
על המוכר להוסיף כ20% ממחיר זה כעמלה לבית המכירות (אחוז העמלה משתנה בין בתי מכירות בטווח של כ15-30 אחוז) על סכום זה מתווסף מע"מ
כלומר, אם העמלה ששילמתי על הקניי היא 100ש”ח אני אשלם לבית המכירות 117ש”ח
במקרה של יצירה הגיעה לארץ מחו"ל המע"מ יחול לא רק על העמלה של בית המכירות אלא על ערכו המלא של הפריט.
עמלת המוכר:
המוכר יקבל סכום השווה למחיר הפטיש פחות עמלות ומע"מ על העמלה כלומר אם העמלה10% יקוזזו ממחיר הפטיש 11.7% כלומר המוכר יקבל 88.3% ממחיר הפטיש.
העמלה של המוכר אינה קבועה היא נתונה למשא ומתן-עמלת לעומת העמלה של הקונה שנשארת תמיד קבועה. בית המכירות נותן לעצמו את הזכות להקל על המוכרים כדי לוודא שיגיעו אליו פריטים שמעריך כי ישתלם לו להשקיע במכירתם.
מכירה פומבית היא אירוע היוצר תחרות ולכן המחיר שיקבע ליצירה במכירה נתון לפרמטרים רבים שמשתנים על פי המשתתפים, בית המכירות, מצב שוק ההון, פוליטיקה, מזג אוויר, תקשורת אינטרנט ופעמים רבות גם יחסי ציבור
קונה המעוניין ביצירה יעשה בתבונה אם יבדוק מה היו התוצאות של יצירות דומות של האמן בעת האחרונה ועל בסיס זה יקבע עד כמה לעלות בהצעותיו.
אם יצירה מצאה חן בעיניך משתלם לחרוג מעט מעבר לסכום משוער זה.
כאשר נרצה למכור יצירה חשוב לבדוק בכמה נמכרו יצירות בתקופה האחרונה, זה יעזור לנו להגיע למשא ומתן עם בית המכירות מוכנים יותר כאשר יש לנו ידע כיוון כללי של מחיר היצירה שברשותנו.
אם אינך בטוח תמיד אפשר להעלות תמונה של היצירה לקבוצת הפייסבוק שלנו : כמה זה שווה? גמולב ונעזור לך לקבל סדר גודל של מחיר ריאלי ליצירה.