עלילות השמאי
עלילות השמאי
כיצד מאבק משפטי של 5 שנים הסתכם בשעה וחצי?

כיצד מאבק משפטי של 5 שנים הסתכם בשעה?

שיתוף

איך סיכסוך כה מורכב בין 3 יורשים, טעון במתח רגשי כבד, התפוגג בזכות בדיקה מקצועית פשוטה.

לפני כמה שנים ביצעתי הערכת עיזבון לשני אחים ובת זוגתו של מנוח שנאבקו משפטית במשך 5 שנים על צוואה שחילקה את רכושו לשלושת היורשים. המאבק המורכב סבב סביב החלק בירושה אשר כלל מטבעות זהב, כלי כסף תכשיטים ושעוני יד.

הגעתי למרתף חשוך של בנק בירושלים למפגש טעון בו כל אחד מהצדדים הביא עמו עורך דין ויועץ צמוד כך שהצטופפנו לא פחות מעשרה אנשים ששואפים להיכנס לכספת יחדיו.

עשר נפשות בשטח שגודלו כגודל תא טלפון ציבורי. הצפיפות, המתח, וחוסר האמון שוררים בחדר.

 

באופן לא מפתיע, הפמליה חסמה את דלת הכניסה עבור שאר לקוחות הבנק והפקיד סירב להכניס את כולנו אך אף יורש לא הסכים שיורש אחר ייכנס לכספת לבדו והיועץ ועו"ד …

'אני מציע שנלך ונבצע את הערכת השווי במקום שמוסכם על כל הצדדים' אמרתי. בחנות של אחד היועצים היה מקום גדול ושולחן מתאים כך שכולם יכלו לשבת סביבו בנוחות ולראות הכל . לבסוף כולם נעתרו ויצאנו לדרך.

בעל המקום ארגן אור לבן בוהק מעל השולחן, התחלתי לארגן את הציוד שלי לקראת ההערכה. כלי המדידה, זכוכית המגדלת שלי וכיו"ב.. אחד אחרי השני כל אחד מעורכי הדין מצא את הרגע לומר שהוא בדיוק צריך ללכת לפגישה אך ישוב בקרוב תוך שעתיים להמשך ניהול משא ומתן.

 די מהר קיבלתי את ההחלטה שאם אכין רשימות מפורטות הויכוחים ימשכו עד כלות ולכן הצעתי לבצע חלוקה בעין , מבלי שנרגיש נעלמו היועצים כולם. ככל הניראה המתח המקפיא שאפף את החדר הרחיק אותם. נשארנו אני, היורשים ובעל החנות.

חלקובה בעין התחלתי עם הפריטים שאיש לא רצה – אותם מכרתי לבעל החנות וקיבלתי כסף בדולרים, חילקתי את המזומן לשלוש. חילקתי לשלוש קבוצות פריטים בשווי זהה/דומה . לאחר מכן הגרלתי את החבילות בין היורשים ותוך מקסימום ארבעים דקות החלוקה הסתיימה לשביעות רצון הצדדים. (למעשה, כולם הרגישו שלא שיחק להם המזל – וזה תמיד הסימן שלי לכך שהחלוקה בוצעה באופן שיווני)

אחרי שעה וחצי התחילו להגיע עורכי הדין, מוכנים להתחיל משא ומתן מייגע. המומים שהצלחנו לסגור להם את התיק הזה שעליו עבדו 5 שנים!

 אני לא בטוח אם הם הצטערו או שמחו…

אך סביר להניח שהיורשים הצטערו שלא עשו זאת קודם.

לא פעם אנו נתקלים בתופעה האנושית המעניינת שריבים בין יורשים מתמוססים ברגע כאשר הערך הכספי של החפצים מונח על השולחן באופן ברור. כאשר עומדת מול היורשים ערמה של חפצים שעל כל אחד נשזרים סיפורים על סיפורים, כל יורש או יורשת חושבים שהם אלה שקיבלו את החפץ היקר פחות. כאשר ערפל הסיפורים נוחת למציאות המספרים, האש נרגעת ועשן לבן יכול לצאת ולסמל את השלום בין הצדדים.

עורכי דין רבים מנסים לפתור את הנושא בכלים שלהם כאשר כל עורך דין רוצה שהלקוח שלו יצא המרוצה ביותר ובסופו של דבר במאבקים האלה כולם מפסידים. ליורשים לא תמיד קל לצאת מתוך הדרמה הרגשית שהם נמצאים בה ודווקא לעורכי הדין יש תפקיד חשוב מאוד בנושא, לעזור ללקוחות לצאת מהלופ ולפתור את זה בתהליך קצר של הערכה מקצועית וחלוקת רכוש.

סיפור פרי עטו של: יורם ברייר מנהל מקצועי של חברת גמולב ושמאי בכיר מאז 1982 .

לקבלת הצעת מחיר להערכה, חלוקת רכוש או בוררות מלאו כאן את הפרטים או חייגו 03-6252424

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
מידע נוסף

הטיפ המנצח לעורכי דין שרוצים חיים קלים

איך להפוך את הליך חלוקת הרכוש לקל, מהיר ואובייקטיבי יותר, לחסוך ללקוחותיכם מחלוקות בתיקי גירושין או חלוקת ירושה?

עיינו במאמר שהכנו עבורכם על היתרונות של הערכת שווי לחלוקת רכוש. גלו כיצד הערכת שווי מקצועית יכולה לספק מענה אובייקטיבי, מדויק, יעיל, שקוף ומקצועי לאמדן שווי הנכסים, ולסייע לכל הצדדים להגיע להסכם הוגן והגון. לחצו על הקישור למטה כדי לקרוא את המאמר המלא

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן